Nierówna szala życia i twórczości. A jeżeli nawiedza mnie upiór krwi — to błąd; to pomyłka (127;. Ale gdy Adam poległ w boju, a Hilary przejrzał do końca błyszczącą nędzę świata wyższych sfer i kłamliwej, sprzedajnej literatury, tęsknota do prawdy musiała go pchnąć tylko do śmierci. W styksowej łodzi na Wiśle przewoźnikiem-Charonem okazuje się umarły Adam. Ten to „upiór krwi” jest przewodnikiem prawdy bytu.W Hilarym, synu buchaltera ujawnia się zresztą również narrator-autor, który — będąc żołnierzem (zgodnie z doświadczeniem życiowym samego Iwaszkiewicza) rozumie jednak do końca wątpliwości i męki poety i nieraz się z nim choć raczej konspiracyjnie — utożsamia. Wiosna i wojna 1918 z tomu Pejzaże sentymentalne (1925) odsłania ukraiński epizod wojenny samego Iwaszkiewicza, który nazywa go romantycznie „jedną z licznych rycerskich przygód naszych czasów’. Znamienne wyznanie autobiograficzne rzuca światło na dylemat tutaj rozważany: „Nie całkiem miniony, nie całkiem przezwyciężony — do dzisiaj może? — okres estetyzmu prześladował mnie aż tu.